Az Égtájak Iroda szervezésében február 9-én és 10-én a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház Figaro házassága és 3 tánc Beckettre című előadásaival kezdődik a Vendégségben Budapesten - Határon túli magyar színházi estek tavaszi féléve a Thália Színházban.
BEAUMARCHAIS: FIGARO HÁZASSÁGA Thália Színház, 2009. február 9. hétfő, 19 óra
Beaumarchais spanyol környezetben játszódó vígjátékát a magyarországi színész-rendező, Anger Zsolt állította színpadra.
Szereplők:
Figaro, a gróf inasa: Barabás Árpád Susanne, a grófné komornája: Bálint Éva Almaviva gróf: Szabó Tibor m. v Rozina, Almaviva grófné: Bartha Boróka Antónia, a gróf kertésze: Máthé Annamária Marcellina: Boros Mária Bazilio, a gróf testőre: Szabó Eduárd Cherubin, a gróf apródja: Antal D. Csaba Bartolo, a doctor: Veress László m. v. A kertész lánya: Vajda Gyöngyvér
Díszlet: BODNÁR ENIKŐ m. v. Jelmez: FEKETE KATA m. v. Rendező: ANGER ZSOLT m. v.
„Egy anakronisztikus világot szeretnénk ábrázolni. A nagyon rövid felkészülésem alatt, utánanézve a világ minden tájáról az előadásoknak, vagy korban tartják, vagy commedia dell’arte-szerű világba préselik be. Azt képzeltem, annyira kiált Sevilla, az egész spanyolság, hogy egy spanyol világba rajzoljuk be ezt a történetet. Úgy gondoltam, nem kellene azzal foglalkozni, milyen korban van; térben és időben behatárolhatatlanná tesszük. A rendkívül egyszerű tér, a rendkívül egyszerű díszlet és a színeiben a vörös, a fekete és a fehér ruhák, az egész látványvilága a szenvedélyt, az elfojtott vágyat tükrözi. Minden más sallangot mellékesként kezelünk. Azt szeretném, ha a legfinomabb falatok kerülnének az asztalra. Nemcsak a táncban, a prózai jelenetekben is flamenco kell átszivárogjon, a flamenco életérzés, a szenvedély.” Anger Zsolt
„Anger rendezése… egyszerűen kihasználja a pontosan összerakott alapanyagot, és megkeresi a maga (és a társulat) színházi örömét ebben, az elegáns humor működtetésével remekül mederben tartva az előadás egészét.” Varga Anikó: A házasság intézményének nagy problémáiról, ellenfeny.hu
„Félelmetesen erős együttest ismertünk meg: így kell a klasszikusokat játszani a mának, így kell a legszélesebb közönséget, a legkorszerűbb módon, a legnemesebb eszközökkel meghódítani.” toptipp.hu
3 TÁNC BECKETTRE mozgásszínházi előadás Samuel Beckett Némajáték I, Jövés-menés, Némajáték II című darabjai nyomán
Thália Színház, 2009. február 10. kedd, 19 óra
A Beckett műveiből készült mozgásszínházi produkció rendező-koreográfusa Vava Ştefănescu, aki többek között a kolozsvári Doktor Faustus tragikus históriája, Woyzeck és Hosszú péntek egyik alkotójaként ismert.
Szereplők:
I. férfi: Barabás Árpád II. férfi: Selyem András III. férfi: Kolozsi Borsos Gábor Flo: Bartha Boróka Vi: Vajda Gyöngyvér Ru: Boros Mária
Ötlet - koreográfia: VAVA ŞTEFĂNESCU m. v. Díszlet - jelmez: CSIKI CSABA m. v.
„A 3 tánc Beckettre egy kísérlet a szerző meghallgatására. Megpróbáltam egy világba elhelyezni Samuel Beckett három szövegét: a Némajáték 1-et, a Némajáték 2-t és a Jövés-menést. Összekötni őket a jelek és a közös tárgyak segítségével. Az előadás az értéktelenség hangszerelése, a folyamatosan széteső világé, leereszkedés a széthullás lejtőjén, amely természetes életérzéssé válik. A szereplők városi bohócok, az eltárgyiasult ember jelképei, elvesztik rendeltetésüket, elfelejtik önmagukat és önvalójukat. Ezen a szemétdombon helyezkedik el a paradicsomi élet káprázata, a menekülés illúziója, a kilépés lehetősége. Azonban, ha feltűnik a reménysugár, még súlyosabbá válik a helyzet. A szétbomló mindenség másnap ugyanarról a pontról indul, és ez létünk örökmozgója.” Vava Ştefănescu
„A 3 tánc Beckettre átgondolt, kitűnően kivitelezett, nagyszerű produkció. Az előadásnak nincs banálisan szimpla, pusztán közönséget megnevettetni akaró jelenete vagy akciója, a vásári humorú helyzetek gondosan »el vannak emelve« a triviálistól a jelentéses abszurdba. Ez – rendezői koncepció és színészvezetés alapján – csak felkészült, fegyelmezett színészekkel valósítható meg. Ilyenekben bővelkedik a kis létszámú társulattal rendelkező Figura Stúdió Színház. A koreográfus-rendező a mozgás megalkotása mellett szemlátomást darabot is tud elemezni. Verbális anyanyelvi különbözőségeik ellenére a Figura színészeivel közös színházi nyelvet birtokol (anyanyelvi szinten), amelyről az előadáson (újra) kiderült: különösen alkalmas igényes, művészi kommunikációra, és dekódolása a befogadó számára kifejezetten örömet nyújt. Még régi-új, szép-csúnya világban, hulló szemeteszsákok alatt is.” Kutszegi Csaba: Szemeteszsák(mány)ok, Színház, 2008. december
Égtájak Iroda |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése